موسسه نیکوکاری سرای مهر دستان سپهر(سرمد) | ⭕️صحبتهای کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در موسسه سرمد
موسسه نيکوکاري سرمد به عنوان نهادي مردمي، غير دولتي، غير سياسي و غير انتفاعي به منظور ايفاي نقش اجتماعي و انساني خود و با هدف حمايت از کودکان کار و کودکان در معرض آسيب، از مرداد ماه سال 1393 تلاش خود را در اين عرصه آغاز نموده است
موسسه نيکوکاري سرمد
16695
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-16695,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

⭕️صحبتهای کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در موسسه سرمد

⭕️صحبتهای کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در موسسه سرمد

⭕️صحبتهای کوروش محمدی رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران در موسسه سرمد

🔺هر رفتار نتیجه یک نگرش است

🔹هر رفتاری نتیجه یک نگرش است، نگرش باندی بودن کودکان کار در جامعه غالب است؛ بیشترین تأثیر مؤسسات حامی کودکان کار به تأثیر بر نگرش جامعه برمی‌گردد.
🔹 کار مؤسسات حامی کودک کار فقط این نیست که از این کودکان حمایت کنند بلکه دامنه آن گسترده‌تر است و بر کل جامعه تأثیرگذار است.

🔺حامیان کودک کار نگرش منفی مردم را بپذیرند

🔹 آنچه که به عنوان یک هدف و الگوی کاربردی در مؤسسات حامی کودکان کار وجود دارد، این است که باور و دانش لازم باید برای آن‌ها وجود داشته باشد؛ مؤسسات حامی کودک کار باید بپذیرند که با جامعه‌ای روبرو هستند که نگرش آن جامعه نسبت به کودک کار منفی است.
🔹 بازگرداندن نگرش مردم کار ساده‌ای نیست و نیازمند گذر زمان دارد؛ هدف پیشگیرانه مهم‌ترین هدف مؤسسات حامی کودک کار است چراکه بخشی از جامعه درگیر معضلات و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی است و برای حفظ ارتباط سالم بین خود و فرزندان‌شان در معرض آسیب هستند.

🔺پیشگیری «سطح اول» باید اولویت حامیان کودکان کار باشد

🔹 وقتی پدر و مادر از فرزند خود ناامید شوند و شخصیت او را نادیده بگیرند، او را به خیابان می‌فرستند و او را وادار به کار در کف خیابان می‌کنند؛ در برخی موارد نسبت به کار کودک یک نگاه سنتی وجود دارد.
🔹 حامیان کودکان کار باید پیشگیری «سطح اول» را در اولویت کاری خود قرار دهند و نگاه‌های عمیق ارتباطی را با کودکان و خانواده‌هایشان برقرار کنند.

🔺ضرورت فرهنگ‌سازی برای اصلاح رفتار مردم با کودکان کار

🔹 نحوه برخورد با کودکان کار و خیابان، چند دغدغه و نگرانی وجود دارد، این که مردم چگونه باید با آنان رفتار کنند نیازمند فرهنگ‌سازی بلندمدت است.
🔹 یک انجمن حامی کودک کار اگر بتواند یک شهروند را قانع کند که به یک کودک کار مثل یک کاسب شخصیت دهد و احترام بگذارد، کار بزرگی در حوزه پیشگیری کرده است چراکه شخصیت کودک کار بسیار مهم است و باید حفظ شود.

🔺نگاه مسؤولان به کودکان کار رفع تکلیفی است

🔹 نگاه متولیان و مسؤولان نسبت به کودکان کار رفع تکلیفی است چراکه معتقدند خرید اجناس از کودکان کار تقویت این آسیب اجتماعی است، در حالی که هیچ راهکاری برای جلوگیری از گسترش کار کودک ندارند؛ بدیهی است اگر مردم از کودک کار چیزی نخرند، آن کودک ناچار است به شکل دیگری امرار معاش کند و مسیر دیگری همچون اقدام به ناهنجاری‌های اجتماعی را برود.

🔺بسیاری از خانواده‌ها مستعد آسیب‌های اجتماعی هستند

🔹 حامیان کودکان کار در راستای فرهنگ‌سازی رفتار با کودکان کار و خیابان بسیار مؤثر هستند؛ مؤسسات حامی کودکان باید روی آموزش و پرورش جامعه اثر بگذارند چراکه اگر در ابتدا نتوانیم مبانی اعتقادی و تربیتی را اصلاح کنیم این آسیب‌های تکرار می‌شوند.
🔹 کودکان کار تحت شرایط مساعد اجتماعی و اقتصادی و همچنین آموزش‌های ویژه می‌توانند به خانواده‌های خود بازگردند و این نیازمند اجرای طرح «بازیافت انسانی» است؛ بسیاری از خانواده‌ها در جامعه مستعد آسیب‌های اجتماعی هستند.

🔺شهروند بودن کودک کار مهم است، نه ملیت او

🔹 برای حمایت از کودک کار، اتباع یا ایرانی بودن آن‌ها تفاوتی ندارد، بلکه مبنای حمایت از این کودکان «شهروند» بودن آنان است چراکه مبنای احترام به حقوق کودک، حقوق شهروندی است.
🔹 کار مؤسسات حامی کودک کار از این جهت ارزنده است که توانسته‌اند دستگاه‌های مربوطه را حساس کنند و الا دست دراز کردن و گدایی از دستگاه‌های دولتی ارزشی ندارد.

🍃🍁🍃