موسسه نیکوکاری سرای مهر دستان سپهر(سرمد) | واحدهای سرمد
موسسه نيکوکاري سرمد به عنوان نهادي مردمي، غير دولتي، غير سياسي و غير انتفاعي به منظور ايفاي نقش اجتماعي و انساني خود و با هدف حمايت از کودکان کار و کودکان در معرض آسيب، از مرداد ماه سال 1393 تلاش خود را در اين عرصه آغاز نموده است
موسسه نيکوکاري سرمد
15042
rtl,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15042,page-child,parent-pageid-15653,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

واحدهای سرمد

Hand of a young businesswoman working with spreadsheet

بخش آموزش

می توان گفت آرمان اصلی برپاداشتن بنیاد نیکوکاری سرمد، پشتیبانی آموزشی و فرهنگی رایگان از کودکان کار و دستخوش آسیب بوده تا با فراهم آوردن بستری پسندیده، بازدارنده ی ترک تحصیل این عزیزان باشد.

با همین نگرش، پس از شناسایی کودک، چگونگی تحصیل وی بررسی شده و بنا به شرایط او (در حال تحصیل، ترک تحصیل، بی سواد) مورد حمایت و همچنین پیگیری مستمر تا حصول نتیجه مطلوب قرار می گیرد.

وظیفه ی بنیادین این واحد، برنامه ریزی در جهت پیشرفت سطح دانش و همچنین چیره دستی مددجویان، با سه رویکرد اصلی می باشد:

۱- آموزش با رویکرد کمک درسی:

در این بخش، همگی مددجویان براساس پایه ی تحصیلی خود از کلاس های کمک آموزشی بهره می برند. هدف از برگزاری این کلاس ها، توان بخشی شالوده ی علمی، بمنظور پیشرفت سطح تحصیلی آنان می باشد.

قرآن ۱ و ۲، ریاضی، رایانه، علوم ، داستان نویسی کودک و نوجوان و … از برجسته ترین عناوین این کلاس هاست.

آموزش با رویکرد توانمندسازی:

در این بخش مددجویان با توجه به دلبستگی شان، با هنرهایی آشنا می شوند که در صورت پشتکار و پیگیری، می تواند کمک به آینده ی کاری آنان باشد.
کلاس هایی همچون: میناکاری، چرم دوزی، موسیقی،ساخت بدلیجات، سفال گری، دوزندگی، بافتنی، گلدوزی، نمددوزی، طراحی، نگارگری، خلاقیت و … عناوین مهمترین آنهاست.

آموزش با رویکرد خانواده:

در این بخش با تشکیل کارگاه های هفتگی و حضور مادران، آموزش های فرزند پروری و مهارت های مدیریت خانواده توسط روانشناس مرکز ارائه می گردد.

بخش اجتماعی

از دیگر بخشهای سرمد، واحد اجتماعی است که وظایف مهم زیر را برعهده دارد:

-شناسایی اولیه ی خانواده ها، مصاحبه با آنان و تشکیل پرونده برای مددجو

– ارائه ی خدمات سرپایی اولیه به تناسب نیاز خانواده (این مورد بلافاصله پس از شناسایی صورت می پذیرد)

– شناسایی دوره ای مجدد بمنظور حصول اطمینان از واجد شرایط بودن دریافت خدمات

– گشت زنی در محله های گوناگون بمنظور شناسایی و جذب کودکان کار

-توانمند سازی خانواده ها

-تهیه و پیگیری صدور کارت اقامت برای مدد جویانی که توان پرداخت هزینه سالیانه ندارند بمنظور تسهیل شرایط ادامه تحصیل مجاز در مدارس و …

q
accounting-versus-book-keeping-wallpaper

بخش مشاوره

یکی از موضوعات حائز اهمیت در موسسه ی سرمد، کمک به عزیزان مددجویی است که با شانه های کوچک خود، بار سنگینی از آسیبها رو به دوش می کشند.

به همین منظور، در بخش مشاوره ی سرمد، روانشناسان متخصص، ضمن انجام تست های گوناگون روانشناختی همچون استنفورد-بینه و وکسلر ۴ و آزمون اندریافت موضوع کودکان (cat)، با هریک از آنان مشاوره ی اختصاصی داشته و آنان را در چگونگی رویارویی با مسائل خود کمک می نمایند.

همچنین در کنار تشکیل کلاس های مهارت زندگی برای مددجویان و کارگاه های فرزندپروری برای مادران، تشخیص اختلالاتی همچون بیش فعالی، افسردگی و همچنین دادن تمرینات و انجام بازیهایی جهت افزایش تمرکز آنان، از جمله اقدامات مستمر این بخش می باشد.

برای رویارویی با کودکان و نوجوانان، افراد شاغل در سرمد و همچنین افراد داوطلب، نیاز به فراگیری مهارت های لازم دارند که این مهم نیز از اقدامات بخش مشاوره ی سرمد بوده که با برگزاری کارگاههای هفتگی برای پرسنل، آنان را در امر خودشناسی و همچنین آموزش مباحث روانشناختی کمک نموده است.

بخش مددکاری و سلامت

پیچیدگی ها و شرایط ویژه ی کودکان کار و بدسرپرست، آنان را با چالش ها و فشارهای گوناگونی روبرو می سازد. بخش “مددکاری” در سرمد، وظیفه ی پشتیبانی از این عزیزان را در راستای دریافت خدمات موردنیاز بمنظور کاهش این فشارها و فراهم نمودن شرایطی دلپذیر برای آنان بردوش دارد.

برجسته ترین وظایف این بخش عبارتند از:

– ارزیابی مددجویان و تشکیل پرونده برای هر شخص

– ساختن رابطه ای بر پایه ی اعتماد با مددجویان و خانواده های آنان

– دادن اطلاعات لازم، رایزنی و پشتیبانی

– سازماندهی و مدیریت برنامه های حمایتی

– ارتباط با مراکز گوناگون همچون مراکز ورزشی، تفریحی، پزشکی و … بمنظور ارائه هر چه بهتر خدمات لازم به مددجویان در جهت نیازها و علائق آنان

– تشکیل تیم های والیبال، فوتبال و تکواندو

– رسیدگی به کارهای سلامت مددجویان شامل: بیماریهای دهان و دندان، بیماریهای موردی، جراحی، آزمایش های سالانه بمنظور غربالگری آنان از دیدگاه بیماریهای واگیرداری همچون هپاتیت، ایدز و …. و آشنا نمودن خانواده ها با این نوع بیماری ها

– رایزنی با مراکز فرهنگی-تفریحی بمنظور اعزام مددجویان به اردوهای تفریحی

– غربالگری بیماران روانی، بررسی علل و راههای پیشگیری از بزهکاری در نوجوانان و جوانان

Close-up of a medical worker typing on laptop
q

واحد ارتباط با خیرین

ارتباط با سایر سازمان های دولتی و غیردولتی و همچنین مراکز خیریه و معرفی موسسه ی سرمد بمنظور جذب همکاری و همفکری متقابل، مهمترین وظیفه ی روابط عمومی است.

ای بخش همچنین وظیفه ی برگزاری جشنهای مناسبتی و سایر مراسم برگزار شده در سرمد را عهده دار است.

وظیفه ی ارتباط با افرادی که داوطلب کارهای نیکوکارانه هستند و ارتباط مداوم با این افراد را بخش ارتباط با خیرین بر عهده دارد.

این بخش، با ارائه ی گزارش به خیرین آنان را در جریان چگونگی امدادرسانی قرار داده و برای آنان شفاف سازی می نماید.